Minder drinken is goed voor de gezondheid. Dat geldt ook voor auto's. Wat er aan brandstof niet in hoeft, hoeft er als CO2 en andere stoffen ook niet uit.
De dieselversie van de Toyota Verso maakt het wat dit betreft wel heel bont, want die drinkt zelfs minder dan in de folder wordt beloofd. Dat leggen we uit.
Een klein deel van de technische gegevens die in autofolders staan, zijn daar niet door de fabrikant zelf ingezet. We bedoelen het brandstofverbruik, omdat dit door een speciale, Europese organisatie wordt vastgesteld. Zij zeggen hoeveel gram CO2 er uit de uitlaat komt, wat onder meer bepalend is voor de fiscale bijtelling. Het vervelende is alleen dat de cijfers soms wat bij de werkelijkheid vandaan staan: je moet er rekening mee houden dat het verbruik in de praktijk wat hoger ligt. We maken allemaal immers wel eens een kort ritje, rijden soms wat sneller weg dan strikt noodzakelijk is, houden de airco ingeschakeld of monteren een dakkoffer of fietsendrager. Funest voor het gemiddelde verbruikscijfer.
Beter dan 1 op 22
Het bovenstaande verhaal gaat volgens een onderzoek van de grote Britse auto-website honestjohn.co.uk echter niet op voor de Toyota Verso 1.6 D-4D. Meer dan 100.000 deelnemers aan een landelijk onderzoek naar het daadwerkelijke brandstofverbruik van auto's leverde dit bijzonder nieuws op. Want wat blijkt: de genoemde dieseluitvoering van de Toyota Verso is in de praktijk nog zuiniger dan die Europese meetmeneren ons laten geloven. Exacte getallen zijn helaas niet gepubliceerd, maar in ieder geval halen de bezitters van dit type Toyota gemiddeld meer dan 22,23 kilometers uit een liter - de waarde die voor dit model in de folder staat vermeld.
Petje af
De Toyota Verso boekt hiermee een verbluffend resultaat. Zeker wanneer je je bedenkt dat we hier niet met een compact model te maken hebben, maar met een MPV die plaats biedt aan zeven personen. En denk ook niet dat er maar een armzalig motortje onder de kap ligt, want de 1,6-liter D-4D dieselmotor levert een vermogen van 110 pk en heeft een trekkracht van liefst 270 Nm. Petje af, voor zo'n veelzijdig model: groot, ruim, comfortabel én bewezen enorm zuinig.